Professor Avlonitis interview for MSc Marketing in Greece


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Αξιότιμε κύριε καθηγητά, πρόσφατα αναλάβατε επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Strathclyde, από το οποίο ξεκινήσατε την ακαδημαϊκή σας καριέρα. Πώς αισθάνεστε γι’ αυτό;

Πράγματι, ξεκίνησα την πανεπιστημιακή μου καριέρα από το Πανεπιστήμιο του Strathclyde, όπου ολοκλήρωσα και τη διδακτορική μου διατριβή. Είναι ενδιαφέρον ότι έτσι κλείνει ένας κύκλος, έχοντας μεσολαβήσει και η πανεπιστημιακή μου καριέρα στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, για την οποία αισθάνομαι πολύ υπερήφανος. Υπηρέτησα πιστά το ΟΠΑ για περισσότερα από 30 χρόνια και πιστεύω ότι έβαλα και εγώ ένα λιθαράκι στην πολύ επιτυχημένη μετεξέλιξη της ΑΣΟΕΕ σε Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Βέβαια, εξακολουθώ να υπηρετώ στο ΟΠΑ, συνεχίζοντας την έρευνά μου και επιβλέποντας και δύο υποψήφιους διδάκτορες.

Είμαι πολύ ευχαριστημένος που συνέδεσα και συνδέω την πανεπιστημιακή μου καριέρα με δύο από τα καλύτερα πανεπιστήμια στην Ευρώπη, σύμφωνα με διεθνείς κατατάξεις. Ειδικότερα, το Πανεπιστήμιο του Strathclyde με τις τρεις πιστοποιήσεις AMBA, EQUIS και AACSB ανήκει σε μια πολύ μικρή ομάδα 77 πανεπιστημίων σε όλο τον κόσμο που έχουν αυτήν την τριπλή πιστοποίηση και αναγνώριση, και βέβαια είναι το μοναδικό τριπλά αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο στην Ελλάδα.

Πότε ιδρύθηκε το Πανεπιστήμιο του Strathclyde, πού εδρεύει και σε ποιες χώρες προσφέρει τις υπηρεσίες του;

Το Πανεπιστήμιο του Strathclyde είναι από τα παλαιότερα πανεπιστήμια της Σκωτίας, καθώς ιδρύθηκε πριν από περίπου 200 χρόνια. Έγινε γνωστό για τις εξαιρετικές επιδόσεις της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων, δηλαδή του Strathclyde Business School, καθώς και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα, όπως Science & Engineering. Βρίσκεται στη Γλασκώβη και λειτουργεί σε οκτώ χώρες, με κέντρα στο Άμπου Ντάμπι, το Μπαχρέιν, το Ντουμπάι, το Ομάν, την Ελβετία, την Ελλάδα, τη Μαλαισία και τη Σιγκαπούρη.

Ποιος είναι ο εκπαιδευτικός φορέας που υλοποιεί τα προγράμματα του Πανεπιστημίου του Strathclyde στην Ελλάδα;

O φορέας είναι τo International Management Studies, το οποίο ιδρύθηκε στην Ελλάδα από μια ομάδα επαγγελματιών ειδικευμένων στον τομέα της εκπαίδευσης στο χώρο της Διοίκησης Επιχειρήσεων, με πρωταρχικό σκοπό την παροχή υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικών προγραμμάτων Διοικητικής ανάπτυξης σε ταλαντούχους και έμπειρους επαγγελματίες. Το IMS έλαβε πρόσφατα άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ως Κολλέγιο από το Υπουργείο Παιδείας με αρ. αδείας No. 46327/K1/17–3–2017, η οποία δημοσιεύθηκε και στο φύλλο 1057/Β της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως.

Σε ποιους απευθύνεται το MSc Marketing που θα προσφέρει στη χώρα μας από το Σεπτέμβριο του 2017 το Πανεπιστήμιο του Strathclyde; Ποιο είναι το ακριβές αντικείμενο και οι βασικοί στόχοι του συγκεκριμένου μεταπτυχιακού προγράμματος στο Μάρκετινγκ, αλλά και η χρονική διάρκεια αυτού;

Σε μια περίοδο όπου η επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο μιας επιχείρησης έχει λάβει μια πρωτόγνωρη δυναμική, τα στελέχη των επιχειρήσεων, αλλά και οι νέοι που ετοιμάζονται να βγουν στην αγορά εργασίας, καλούνται να αδράξουν την ευκαιρία αυτήν και να ανταποκριθούν στη μεγάλη πρόκληση και πίεση που υφίστανται. Δεν αρκεί να στηρίζονται στις γνώσεις και τα επιτεύγματα του παρελθόντος. Χρειάζεται να εξασφαλίσουν την αέναη μάθηση, την απόκτηση νέων γνώσεων, την υιοθέτηση καινούργιας τεχνογνωσίας και εργαλείων, την ανάπτυξη μοναδικών ικανοτήτων και την καλλιέργεια απαραίτητων δεξιοτήτων σε μια συνεχώς εξελισσόμενη ψηφιακή οικονομία.

Αυτές τις δημιουργικές ανησυχίες έρχεται να ικανοποιήσει το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα, το οποίο στοχεύει να εφοδιάσει τους φοιτητές του με τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τα εργαλεία που χρειάζονται για να ανταγωνίζονται με επιτυχία στο σύγχρονο ψηφιακό επιχειρησιακό περιβάλλον και να συνεισφέρουν στην επιτυχία των επιχειρήσεων και των οργανισμών τους.

Το Πρόγραμμα προσφέρεται είτε με τη μορφή Full-time, πλήρους φοίτησης, με διάρκεια 1 έτος, είτε με τη μορφή Part-time, μερικής φοίτησης, με διάρκεια 2 έτη.

Το τμήμα πλήρους φοίτησης απευθύνεται σε απόφοιτους ελληνικών ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή ισότιμων του εξωτερικού αναγνωρισμένων από το ελληνικό κράτος, με αναλυτική σκέψη και ικανότητα γραπτής και προφορικής επικοινωνίας στα Αγγλικά, με δυναμική προσωπικότητα και με προοπτικές επιτυχούς σταδιοδρομίας στους επιστημονικούς χώρους του προγράμματος.

Το τμήμα μερικής φοίτησης απευθύνεται σε στελέχη επιχειρήσεων, απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, αποδεδειγμένη εργασιακή εμπειρία σε θέση ευθύνης και δυναμική προσωπικότητα, που επιθυμούν να αναπτύξουν το επιστημονικό τους υπόβαθρο, καθώς και τις επαγγελματικές τους ικανότητες, για να επιτύχουν τις υψηλότερες διακρίσεις στη σταδιοδρομία τους.

Με ποιον τρόπο θα συντελείται η εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών του Strathclyde MSc Marketing στην Ελλάδα;

Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει 7 μαθήματα κορμού, 4 μαθήματα επιλογής, τα οποία οι φοιτητές θα πρέπει να επιλέξουν από τα 9 προσφερόμενα, και την υποβολή διπλωματικής εργασίας.

Στα μαθήματα κορμού περιλαμβάνονται το Στρατηγικό Μάρκετινγκ, η Διοίκηση Σήματος – Brand, η Συμπεριφορά Καταναλωτή και η Έρευνα Μάρκετινγκ, ενώ στα μαθήματα επιλογής περιλαμβάνονται το Εξαγωγικό Μάρκετινγκ, το Τουριστικό Μάρκετινγκ, η Διοίκηση Πελατολογίου κ.λπ.

Το Πρόγραμμα θα στηρίζεται σε ένα υψηλού επιπέδου διδακτικό προσωπικό με πλούσιο δημοσιευμένο επιστημονικό έργο και μεγάλη επαγγελματική πείρα, το οποίο κάνει χρήση των πλέον σύγχρονων μεθόδων εκπαίδευσης, αξιοποιώντας τις εξελίξεις της επιστήμης του Μάρκετινγκ παγκοσμίως. Θα πρέπει να τονιστεί ότι στο Πρόγραμμα θα διδάσκουν καθηγητές του Τμήματος Μάρκετινγκ του Πανεπιστημίου Strathclyde, στο οποίο ανήκω και εγώ, οι οποίοι θα έρχονται γι’ αυτόν το σκοπό στην Αθήνα, ενώ θα υπάρχει και η υποστήριξη από τοπικούς καθηγητές (Local Tutors) που διαμένουν στην Ελλάδα και είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος στο Μάρκετινγκ.

Για να επιτευχθούν οι εκπαιδευτικοί στόχοι του Προγράμματος, χρησιμοποιούνται οι πλέον σύγχρονες, καινοτόμες και πρωτοπόρες μαθησιακές πρακτικές για ενήλικες. Στο Πρόγραμμα έχουν ενσωματωθεί μέθοδοι εκπαίδευσης όπως:

Μελέτες Πραγματικών Περιπτώσεων (Case Method), που αναπτύσσουν την αναλυτική και συνθετική σκέψη των συμμετεχόντων στην επίλυση προβλημάτων Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας που καλούνται να διαχειριστούν τα σημερινά στελέχη.

Παιχνίδια Προσομοίωσης (Business Games), τα οποία, μέσω τής χωρίς ρίσκο λήψης αποφάσεων σε ένα προσομοιωμένο περιβάλλον, προάγουν τον πειραματισμό και την καλύτερη κατανόηση των επιπτώσεων των στρατηγικών και τακτικών κινήσεων που αναλαμβάνονται σε επιχειρησιακό επίπεδο.

Executive Workshops, εκδηλώσεις στις οποίες ηγετικά και καταξιωμένα στελέχη του Μάρκετινγκ και της Επικοινωνίας από την αγορά αναλύουν και παρουσιάζουν επίκαιρα θέματα άμεσου ενδιαφέροντος ενισχύοντας τις μαθησιακές εμπειρίες.

Εξειδικευμένα μαθήματα, που αποσκοπούν στην ανάπτυξη ικανοτήτων των φοιτητών σε θέματα όπως:

  • ανάλυση επιχειρηματικών καταστάσεων και συνεργασία με επιχειρηματικά στελέχη,
  • σχεδιασμός, οργάνωση, ανάληψη και αξιολόγηση ενός πολύπλοκου έργου,
  • αποτελεσματική παρουσίαση έργου κ.λπ.

 

Ποια είναι κατά την άποψή σας τα σημαντικότερα οφέλη που θα αποκομίζουν οι απόφοιτοι του Strathclyde MSc Marketing στην Ελλάδα;

Σύμφωνα με όλες τις δημοσιευμένες έρευνες, η ζήτηση τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό στελεχών στους χώρους του Μάρκετινγκ, των Πωλήσεων και της Επικοινωνίας παραμένει έντονη. Έτσι, ο απόφοιτος του Προγράμματος θα διαθέτει ένα «παγκόσμιο διαβατήριο» από ένα κορυφαίο πανεπιστήμιο, με τρεις πιστοποιήσεις που ανέφερα προηγουμένως, για την παγκόσμια αγορά εργασίας. Με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα έχει αποκτήσει με τη φοίτησή του στο Πρόγραμμα, θα μπορέσει να ανταποκριθεί με επιτυχία στις προσφερόμενες θέσεις εργασίας στα γνωστικά αντικείμενα του Μάρκετινγκ, των Πωλήσεων και της Επικοινωνίας.

Ποιες είναι οι προσωπικές αντιλήψεις σας αναφορικά αφενός με την έννοια της αριστείας και αφετέρου με τον τρόπο λειτουργίας ενός σύγχρονου φορέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;

Σύμφωνα με το λεξικό, η αριστεία, λέξη με καταγωγή από την «Ιλιάδα» του Ομήρου, σημαίνει διάκριση του ήρωα στη μάχη, υπεροχή, ανωτερότητα, γενναιομαχία. Σήμερα περιγράφει κυρίως αυτούς που αριστεύουν στο πεδίο της γνώσης και της επιστήμης. Φυσικά και πιστεύω στην αριστεία, αλλά θα πρέπει να τονίσω ότι η επιδίωξη της αριστείας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι αυτονόητη. Προϋποθέτει την επένδυση πόρων και μακροχρόνιο σχεδιασμό από μέρους των πανεπιστημίων, που συνεπάγεται ικανή χρηματοδότηση σε σταθερή βάση, με σκοπό τη συνεχή βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής, την προσέλκυση και διατήρηση διακεκριμένων πανεπιστημιακών, όχι μόνο στην έρευνα αλλά και στη διδασκαλία, που οδηγούν, αναπόφευκτα, στο σχεδιασμό υψηλής ποιότητας προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Εξάλλου, οι διάφοροι πυλώνες αξιολόγησης των πανεπιστημίων από διεθνείς οργανισμούς αξιολόγησης και πιστοποίησης περιλαμβάνουν την υλικοτεχνική υποδομή, το έργο των καθηγητών, τα προσφερόμενα προγράμματα, το διοικητικό προσωπικό, την ποιότητα των φοιτητών, ακόμη και τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων. Θα πρέπει να τονίσω ότι υπάρχουν πολλές κοιτίδες αριστείας στα ΑΕΙ της χώρας μας, παρά το ασφυκτικό κανονιστικό πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργούν και τις αντίξοες συνθήκες που βιώνει η χώρα μας.